Om EDUAI

EDUAI inspirerar pedagoger att använda AI för att förnya undervisningen och skapa en engagerande och dynamisk lärandemiljö. Vi ser AI som en kraftfull förstärkare för lärande som kan göra stor skillnad i utbildning. Med AI kan lärare snabbt ge relevant feedback, upptäcka och stödja elever som behöver extra hjälp, erbjuda en mer individualiserad och interaktiv undervisning, och mycket mer. EDUAI stödjer även skolledare och andra ledande funktioner med att organisera och implementera AI i skolan, genom att erbjuda förändringsprocessledningsstöd. EDUAI grundades av Danny Stacey tillsammans med Joel Rangsjö och Jonatan Tensetti. Tillsammans brinner de för att skapa en framtid där AI öppnar nya möjligheter och förbättrar utbildningen för alla elever.

Tveka inte att höra av er! Vi kommer gärna och föreläser, håller i workshops, skriver något klokt, poddar eller diskuterar.


Danny Stacey

AI-Explorer, Projektledare, Förändringsprocessledare, Webbredaktör, Speedcuber och Ultralöpare

Vem är Danny? 

Jag är en AI-explorer som knappt kan sova på grund av all spännande ny teknik att upptäcka. Min resa inom AI började den dag jag först stötte på generativ AI och bokstavligen blåstes av stolen. Det var en ögonöppnare och en glimt av framtiden som inspirerade mig att hjälpa andra att känna samma fascination.

Jag är en passionerad förespråkare för digitalisering inom utbildningssektorn, med omfattande erfarenhet av att leda och genomföra projekt som förbättrar undervisningens kvalitet och effektivitet. Som legitimerad lärare i svenska och engelska på högstadiet och gymnasienivå har jag i grunden en djup förståelse för utbildningens utmaningar och möjligheter. Med en stark bakgrund inom förändringsledning, IT-strategi och projektledning har jag arbetat strategiskt och innovativt för att implementera tekniska lösningar som stöder lärare och elever i deras lärandeprocesser.

Utöver mitt arbete är jag också en stolt trebarnspappa som brinner för Rubik’s kub och ultralöpning. Mitt mål är att fortsätta utveckla och driva framåt digitaliseringen inom skolan, och bidra till att forma framtidens utbildning med hjälp av AI och moderna teknologier.

EDUAI är ett passionerat sidoprojekt som jag driver som privatperson på min fritid och är inte kopplat till mitt dagliga arbete.

Joel Rangsjö

IT-pedagog och lärare i svenska och spanska, Bäckadalsgymnasiet

Vem är Joel?

Svar från Microsofts AI-Chatbot Bing Chat

Joel Rangsjö är en svensklärare som har intresse för artificiell intelligens (AI) och dess användning i utbildning. Han arbetar på Bäckadalsgymnasiet i Jönköping och bor i Bankeryd med sin fru Nadia1. Han är född den 11 december 1984 och har namnsdag den 13 juli.1

Joel Rangsjö har gjort flera experiment med AI-verktyg för att undersöka hur de kan lösa och bedöma uppgifter som elever får i skolan. Han har bland annat använt sig av ChatGPT, ett program som kan generera texter baserat på instruktioner eller frågor. Han har visat att ChatGPT kan klara av att skriva ett anförande som skulle få högsta betyg på nationella provet i svenska. 2, 3.. Han har också låtit ChatGPT rätta en uppsats som en elev hade skrivit och jämfört resultatet med sin egen bedömning. 2, 3.

Joel Rangsjö menar att AI inte är ett hot mot lärarnas roll, utan snarare en möjlighet att förbättra undervisningen och ge eleverna mer stöd och feedback. Han tror att lärare kommer att behöva tänka annorlunda i framtiden och anpassa sig till den nya teknologin. 2, 3.


Jonatan Tensetti

IT-pedagog och lärare i svenska som andraspråk och engelska, Komvux Trelleborg

Vem är Jonatan?

Trebarnsfarsa från Sveriges sydligaste punkt, med ett brinnande intresse för att nörda ner mig i saker som; baseboll (startade Malmös numera största lag); Öl (har bryggt över 2500 liter och byggt en egen ölmaskin); AI (har delförfattat AI i skolan v2 som släpptes i juni 2023 och skriver nu på bok nummer 2, föreläser, poddar, etc).

Sedan 2016 är jag lärare i svenska som andraspråk, svenska som förstaspråk och engelska. Jag har jobbat på mellanstadiet, högstadiet och nu på Komvux och SFI. Parallellt med språkundervisningen har jag jobbat som IT-pedagog och blev 2021 nominerad till Guldäpplet för mitt arbete att ta fram en digital, tillgänglig lärmiljö för skolans elever.

Just nu är det väldigt mycket AI. Lite för mycket kanske, om man frågar min fru. Jag tror att jag spenderar nästintill all vaken tid med att tänka på, prata om, skriva om, läsa om, andas AI. Mitt driv ligger att hitta förhållningssätt som stärker inlärningen med hjälp av AI utan att det ska ta mer tid från lärarna.