Denna studie undersöker hur generativ AI, specifikt GPT-4, påverkar inlärning hos gymnasieelever i matematik. Forskarna genomförde ett experiment med nästan tusen elever och två AI-baserade tutorer: GPT Base (liknar ChatGPT) och GPT Tutor (med inbyggda skyddsåtgärder för inlärning).Resultaten visar att:
- Tillgång till GPT-4 förbättrade prestationen avsevärt (48% för GPT Base, 127% för GPT Tutor).
- När tillgången togs bort presterade eleverna sämre än de som aldrig haft tillgång (17% minskning för GPT Base).
- GPT Tutor minskade de negativa inlärningseffekterna.
Studien tyder på att elever använder GPT-4 som en “krycka” under övningar, vilket leder till sämre prestationer på egen hand. Forskarna varnar för att man måste vara försiktig när man implementerar generativ AI i utbildning för att säkerställa att människor fortsätter att lära sig kritiska färdigheter.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4895486
Comments are closed