I denna rapport har en forskare från McGill University arbetat tillsammans med en forskare från Korbit Technologies (vars uppdrag är att “demokratisera utbildningen genom att tillhandahålla en högkvalitativ, interaktiv och personlig utbildning för studenter över hela världen till låg kostnad”) för att undersöka om quiz skapade av ChatGPT är genomförbara. De använde två tekniker – en “enkel” som i princip gav ChatGPT en textpassage och bad den att komma upp med frågor, och den andra var mer kontrollerad, med ett specifikt mål att anpassa sig till Blooms taxonomi (och dess sex nivåer av lärande). Sedan testade de quizen sida vid sida med lärarskrivna quiz. När de tittade på quizkvaliteten och tiden det tog att skriva quiz med de tre teknikerna var det ungefär liknande, med en liten ökning i förmågan att täcka mer material på det automatiserade sättet. Men det som verkligen var intressant var lärarnas reaktioner, som kände att metoden som använde Blooms taxonomi var mycket användbar och hjälpte dem att bli mer kreativa.

Klicka här för att läsa rapporten: